Prototypes en designmodel.
In 2003 werd een lid van de Duitse type4-club gebeld door een medewerker van de fabriek in Wolfsburg met de boodschap dat men op het punt stond een ontwerpstudie (designmodel 1:25) van type 4 te vernietigen. Dit diligente lid spoedde zich naar Wolfsburg om te trachten dit designmodel te redden, wat via een onnavolgbare weg ook gelukt is. Uiteraard was het model op de eerstvolgende bijeenkomst van de Duitse club de ster van de bijeenkomst. Je kunt wel stellen dat het erg jammer is dat de leiding van de fabrieksafdeling niet heeft gedacht aan het feit dat er nog enthousiaste aanhangers van dit model bestaan, gelukkig was de medewerker wijzer.
Dat dit een heel erg wijze medewerker was bleek niet veel later. Hij meldde zich opnieuw. Nu om te melden dat er nog een studie-model was. In dit geval een model dat gebruikt was om in de windtunnel te testen. Dus weer heel snel naar Duitsland om iets “te redden van de ondergang”. Vervolgens is hiervoor een heuse windtunnel nagebouwd om het model in te plaatsen.
Wat opvalt is dat dit model, van vermoedelijk voor 1968, al wel de dubbele koplampen heeft die eerst na de eerste restyling in 1970 in productie verschenen. Conform verwachting is het vw-label op de motorkap geplaatst. De achterlichtunits zijn echter weer smal, zoals bij de 412 Variant. De 411 had veel bredere lichtbakken.
De twee foto’s van onderstaande het blauwe model zijn van een 1:1 prototype, te vinden in het museum te Wolfsburg, gebouwd in 1966. Wat opvalt zijn de vissekom-lampen à la de 411 van 1968, het pontonmodel à la de type 3, die uiteindelijk niet gerealiseerd werd, en het wat iele onderstel: misschien staat dit prototype op het chassis van een type 3.